Ontwijk de 5 valkuilen voor de groei van jouw bedrijf

Bedrijven met ambitie mikken altijd op groei. Niet voor niets bestaat het cliché ‘stilstaan is achteruitgaan’. Maar die groei komt helaas niet vanzelf. Hoe neem je de juiste beslissingen en welke investeringen zijn er nodig? Als je de vijf grote valkuilen weet te ontwijken, staat niets je bedrijfsgroei in de weg.

Bedrijven met ambitie mikken altijd op groei. Niet voor niets bestaat het cliché ‘stilstaan is achteruitgaan’. Maar die groei komt helaas niet vanzelf. Hoe neem je de juiste beslissingen en welke investeringen zijn er nodig? Als je de vijf grote valkuilen weet te ontwijken, staat niets je bedrijfsgroei in de weg.

1. Te veel administratie

Groeit de administratie je boven het hoofd? Het is een verzuchting die elke ondernemer kent. Wanneer je bedrijf klaar is voor een nieuwe groeifase is het belangrijk om je tijd zo nuttig en efficiënt mogelijk te besteden. Door administratieve processen zoveel mogelijk te automatiseren, verhoog je je productiviteit en creëer je een grote tijdwinst. Die kan je besteden aan strategische activiteiten die de groei van je onderneming mogelijk maken. Ook privé komt er tijd vrij, wat altijd mooi meegenomen is.

2. Klanten aantrekken en behouden is moeilijk

Je klantenbestand uitbreiden is een arbeidsintensief proces. Toch is het essentieel om altijd te blijven zoeken naar nieuwe klanten en om ook je bestaande klanten goed op te volgen. Een softwaresysteem voor het beheer van klantenrelaties maakt die opvolging alvast een pak eenvoudiger en efficiënter. Je houdt in het CRM-systeem de hele historiek van bestaande en potentiële klanten bij, zodat je hen beter en meer persoonlijk kan benaderen. Zo kom je nog overtuigender over en verbeter je de klantenservice.

3. Het overzicht kwijt

Zit belangrijke informatie - bijvoorbeeld over klanten, bestellingen en voorraden - verspreid over Excel sheets, papieren documenten en zelfs het geheugen van de bedrijfsleider? Besef dan dat je een groot risico loopt om gegevens te verliezen of een bestelling niet tijdig te leveren. Als je wil gaan voor groei, is een meer professionele en gestroomlijnde aanpak echt noodzakelijk. Investeer dus in ERP-software waar alle informatie overzichtelijk en altijd up-to-date beschikbaar is voor alle gebruikers.

4. Geen budget voor automatisering

Automatisering kost geld, maar door op het juiste moment te kiezen voor de juiste software, haal je die investering er ook snel uit. Vrees je dat een automatiseringstraject veel te lang duurt en erg omslachtig is? Laat je adviseren en begeleiden door een softwarepartner die zorgt voor een aanbod op jouw maat, dat ook flexibel kan meegroeien met je onderneming. Zo ga je ook snel aan de slag met je nieuwe pakket en pluk je er meteen de vruchten van.

5. De omzet verhogen

De omzet verhogen doe je niet alleen door nieuwe klanten te werven maar ook door nieuwe verkoopkanalen te creëren. Heb je al overwogen om een webshop te openen? Daarmee beantwoord je ook aan de vraag van je klanten: online shoppen is intussen volledig ingeburgerd, zowel bij consumenten als bij bedrijven. Een e-commercewinkel is relatief goedkoop en snel uitgebouwd. Alles kan namelijk digitaal en geautomatiseerd verlopen. Bovendien kan je via de webshop informatie verzamelen over het koop- en surfgedrag van de klanten. Die kan je inzetten bij je verkoop en marketing.

Lees hier hoe groothandel DRD de stap zette naar een webshop

Tags

  • ERP