4 redenen om je bedrijfssoftware te integreren
Ontdek deze case
Online shoppen is een succesverhaal in België. Van uitgaven voor vrije tijd en lichaamsverzorging tot kleren, speelgoed en bouwmaterialen, maar ook B2B-aankopen: alle soorten producten vinden in versneld tempo online hun weg naar de gebruiker. Bedrijven die willen meesurfen op die groeicurve, doen er dus goed aan om hun verkoop ook via e-commerce te organiseren.
Het afgelopen jaar gaven de Belgen samen maar liefst 11,46 miljard euro uit online – een record en een stijging met 0,9 miljard in vergelijking met 2018. Omgerekend besteedde elke Belg gemiddeld 1.363 euro in webshops, zo berekende vakvereniging BeCommerce in haar e-commerce rapport Market Monitor. Daarmee is e-commerce verantwoordelijk voor ongeveer de helft van de groei in de Belgische retail. Intussen gebeurt een op de vijf aankopen door Belgen al online. Opvallend is ook dat de groei van de Belgische e-commercemarkt vooral wordt aangedreven door de Vlaamse landshelft.
Er is ook goed nieuws voor winkels die vrezen voor de concurrentie van buitenlandse webshops. Dat blijkt uit shopping100, een marktrapport en een lijst met de best presterende binnenlandse en buitenlandse spelers in het Belgische e-commercelandschap. De Belgische webshops blijken daarin bijzonder goed te scoren in vergelijking met hun buitenlandse concurrenten, zelfs giganten als Netflix en Ikea.
Blijkbaar winkelen Belgen ook online liefst dicht bij de deur. Ongeveer de helft van de Belgen vindt het belangrijk om lokaal te winkelen en bestelt bewust bij Belgische webshops. Producten laten overkomen uit China doen we liever niet. De grootste concurrentie in de Belgische e-commercemarkt komt vooral uit onze buurlanden, in de eerste plaats Nederland maar ook Frankrijk en Duitsland.
Tijdens de coronacrisis zagen we voor het eerst sinds jaren de online uitgaven dalen. In het eerste kwartaal van 2020 was er een daling met 8 procent naar 2,7 miljard euro, terwijl er de voorbije jaren doorgaans een groei was van zo’n 7 procent per jaar. Het lijkt vreemd, want we zijn toch massaal online gaan shoppen toen we “in ons kot” moesten blijven en de niet-essentiële winkels gesloten waren? De verklaring zit vooral in het feit dat grote uitgaven aan bijvoorbeeld reizen en evenementen plots helemaal waren stilgevallen. Dat heeft een grote hap genomen uit het totaalbedrag. Het aantal online aankopen is namelijk wel met bijna een vijfde gestegen. Ook het aantal online shoppers is gestegen in het eerste kwartaal van 2020: 7,5 miljoen Belgen kochten een product of dienst online. Voor 117.000 consumenten was het hun eerste online aankoop.
Het lijkt erop dat België dus met een snelle inhaalbeweging bezig is op het vlak van online shoppen. Meer en meer Belgen ontdekken het gemak van online bestellen en levering aan huis. Consumenten én bedrijven zijn dan ook vragende partij op het vlak van e-commerce. Door de flexibiliteit van online kopen te bieden, kunnen bedrijven dus gemakkelijker hun klanten behouden en nieuwe klanten aantrekken. Door je eigenheid als bedrijf uit te spelen, profileer je je nog sterker als lokale winkel in een markt waar je met persoonlijke service het verschil kan maken.
Ontdek deze case
Ontdek deze case
Ontdek deze case