Odoo CRM: volg leads & grijp je sales kansen!



Odoo CRM is de veelgebruikte CRM-module binnen het Odoo platform. Hiermee kan je al je verkoopkansen (leads) op één locatie zien, ze van de ene fase naar de andere beheren en jouw resultaten analyseren. Volg leads, grijp kansen & maak overzichtelijke prognoses in een handomdraai met dit CRM-systeem. Odoo partner Evato raadt dit aan omdat het op de markt het meest gebruiksvriendelijke en meest klantgerichte systeem is.

Wat is een CRM-systeem?

CRM staat voor Customer Relations Management. Met een dergelijk softwaresysteem kun je alle relaties en contacten van jouw organisatie (leads, prospecten, klanten, leveranciers, collega’s, …) optimaal beheren en organiseren. Een CRM geeft je verkopers ook een extra tool om nieuwe klanten te werven en bestaande klanten te binden (Customer for Life).

De Odoo CRM module haalt het maximum uit jouw leads

Ontbreek je een overzicht van je klantengegevens? Heb je te weinig mogelijkheden om deze georganiseerd en up-to-date te houden? Odoo CRM is krachtige open-source bedrijfssoftware die jouw onderneming meer efficiëntie en slagkracht geeft.

Met het Odoo CRM pakket kan je je salesfunnel personaliseren, heb je toegang tot alle relevante info over leads (een lead is een contact dat je hebt gelegd zonder al meteen te weten of er een directe sales opportuniteit is) en kan je je opportuniteiten organiseren rond de beste deals voor je bedrijf.



Heldere overzichten via Odoo CRM software 

Dankzij CRM software neem je voortaan enkel nog beslissingen op basis van actiegerichte data. Deze data worden overzichtelijk gemaakt met heldere statistieken, dashboards, verslagen en flowcharts zodat je altijd betere prognoses en beslissingen kan nemen.

Met deze gegevens kunnen je verkoopmedewerkers leads analyseren en inzicht krijgen in alle verkoopactiviteiten, alsook trends identificeren om zo de conversieratio te verhogen.

  • Bewaar alle info over leads, prospecten en klanten op één plek.
  • Krijg de juiste inzichten om slimmere beslissingen te nemen.
  • Ontwerp unieke dashboards en krijg in één oogopslag een duidelijk beeld van je bedrijf.
  • Graaf dieper met realtime verslagen en flowcharts die iedereen kan maken en delen.

Beheer je leads, prospecten en klanten met Odoo CRM software

Odoo CRM maakt een goed onderscheid tussen acties voor leads, prospecten en klanten.

  • Acties voor leads. In welke fase van de verkoopcyclus bevindt zich een lead? Op basis van de scores die je toekent aan leads, kan je vervolgacties opzetten. Met deze gerichte acties kan je leads met een bepaalde score omvormen tot prospecten.
  • Acties voor prospecten. Aan de hand van een klik- en sleepfunctie kunnen prospecten in verschillende stadia opgedeeld worden. Aan deze stadia hangen bepaalde acties voor het verkoopteam. Verloren prospecten worden in een apart veld geplaatst zodat de verloren ratio per stadium wordt berekend.
  • Acties voor klanten. Je bekijkt de volledige historiek per klant en stelt makkelijk hun voorkeuren wat betreft taal, verzendmethode, financiële data enzovoort, in. Odoo CRM laat je toe om extra info over de klant bij te houden en de klant verder op te volgen in zijn traject als C4L (Customer for Life).  Zo kan je snel nieuwe commerciële kansen bij klanten detecteren.

CRM Odoo: op elk moment inzicht in je pipeline

Met andere woorden, gedurende het volledige proces - van sales opportuniteit tot klant - kan je alle info bijhouden en heb je op elk moment inzicht in je sales pipeline en weet je hoeveel budget er in de verschillende fases van jouw verkoopproces zit.

Ook wanneer leads niet in klanten worden omgezet, heb je toch alle info voorhanden omtrent de ‘verloren’ opportuniteiten en kan je je marketing of je producten en diensten verder evalueren en bijsturen. Meten is meer dan ooit weten!


Afspraken boeken, offertes maken, follow-ups inplannen

In deze Odoo app kan je afspraken voor een demo of intakegesprek boeken, offertes maken en follow-ups, taken en herinneringen inplannen. Je kan dit hele proces zelf volledig op maat instellen.  

Odoo CRM helpt je bij het opstellen van een concrete sales planning voor de volgende dag. Je verkopers zien in dit overzicht meteen welke cruciale taken dringende opvolging vereisen

De Odoo CRM software geeft ook meteen een beeld van wat er in je team speelt. Zo kan je zien wanneer een collega een oproep registreert, een offerte heeft opgesteld of een mail heeft gestuurd. Je kan ook in real-time ideeën en gedachten delen.

Voordelen van Odoo CRM-software

Belangrijke troeven van dit Odoo CRM-systeem zijn niet alleen het gebruiksgemak en de personalisatiemogelijkheden, maar ook dat verschillende afdelingen van een bedrijf er samen gebruik van kunnen maken.

 Naast de zaken die we hierboven al opgesomd hebben, heeft de Odoo CRM app nog heel wat andere voordelen en functionaliteiten. 

  • Volledig cloud-based. Dankzij het cloud-gegeven is Odoo CRM software altijd en overal bereikbaar. Bovendien kan je dankzij de mobiele interface ook 'on the go' gaan verkopen.
  • Real-time rapportering. Je neemt belangrijke beslissingen op basis van real-time data.
  • UTM trackers. Wil je weten vanwaar je leads komen? Je kan de bron van je leads bekijken via de UTM trackers in marketingcampagnes.
  • Eén platform voor al jouw apps. Door de CRM-app te integreren met andere Odoo-apps zijn alle afdelingen van je bedrijf in dezelfde software verenigd. Zo kunnen je medewerkers en teams alle zakelijke interacties gemakkelijk volgen en tegelijkertijd enorm veel tijd besparen!


Wil jij weten hoe je jouw leads en sales kansen perfect kan opvolgen met de Odoo CRM-software? Als Odoo Partner helpt Evato je op weg met een gepersonaliseerde aanpak.