Het verschil tussen CRM en ERP?

CRM of ERP? Ga je voor een losstaand CRM-systeem of een geïntegreerd ERP-systeem? Software-integrator Evato geeft de juiste richting aan.

Samen sterk: over de perfecte complementariteit van ERP en CRM

ERP-software bestaat vaak uit een basissysteem waaraan aanvullende modules kunnen worden gekoppeld. Een voorbeeld is de CRM (Customer Relationship Management)-module die je klanten beheert en ook als een extra tool voor marketing en verkoop dient. Een CRM is dus een vaste waarde in een ERP-systeem!

De praktische uitwisseling tussen CRM en andere bedrijfsprocessen wordt vaak gerealiseerd door de koppeling met een ERP-systeem. Het voordeel van deze modulariteit: alle informatie over je klanten kan je centraal beheren, bewaren en integreren.


Wat is ERP en CRM?

ERP en CRM vertonen veel overeenkomsten (ze dragen beide bij aan een efficiënte organisatie, het delen van informatie, inzicht geven in rapporten, … ), maar ze dienen een verschillend doel.

ERP betekent Enterprise Resource Planning. Een ERP-systeem is het kloppend hart van je organisatie. ERP-software brengt belangrijke bedrijfsinformatie en bedrijfsprocessen van verschillende afdelingen samen.

CRM staat voor Customer Relationship Management. Met een CRM-systeem kun je alle relaties en contacten van jouw organisatie (klanten, leveranciers of collega’s) optimaal beheren en organiseren.

Goede CRM-software is meer dan alleen klantbeheer, want dit kan je ook gebruiken voor het beheer van marketing- en salesopportuniteiten zoals forecasting en integratie met je administratie en klantenservice. CRM is een extra tool voor verkopers om bestaande klanten te binden (Customer for Life) en nieuwe klanten te werven. Met een CRM kunnen salesmedewerkers bepaalde acties uitvoeren zoals het opvolgen van informatie-aanvragen of het actief en persoonlijk benaderen van potentiële klanten.

CRM of ERP: een losstaand CRM-systeem of een geïntegreerd ERP-systeem?

Ga je voor een losstaand of geïntegreerd systeem? Als je je CRM automatiseert binnen een ERP, wordt je relatiebeheer compleet geïntegreerd in het systeem. Zo kun je verbindingen maken met andere afdelingen. De financiële of administratieve afdeling kan bijvoorbeeld zien welke afspraken zijn gemaakt met leveranciers en heeft meteen de juiste klantgegevens voor het versturen van de factuur. 

Welke voordelen bieden beide oplossingen? Evato geeft je het beste advies!

Klantenbinding dankzij CRM ERP-systeem

Dankzij een CRM, als een vast onderdeel van je ERP, kan je perfect inzetten op je klantenbinding. Je leert je klanten steeds beter kennen, zodat je de verkoopkansen verhoogt.

  • Vereenvoudigen van klantidentificatie zodat de klant zich niet steeds opnieuw moet voorstellen

  • Duidelijke en op klanten gerichte communicatie

  • Administratieve vereenvoudiging via een klantenportaal

Odoo CRM: boost je verkoop en houd de vinger aan pols

Odoo is volledig geïntegreerde en aanpasbare open source bedrijfssoftware. Binnen de geïntegreerde CRM-app beheer je eenvoudig nieuwe leads en activiteiten van bestaande klanten. Je kan ook commerciële prognoses maken,  verkoopactiviteiten plannen en dankzij een overzicht de vinger aan de pols houden.

Beheer al je klantenrelaties met Sage CRM

Een grondige kennis van je klanten is de basis voor een goede relatie. Met Sage CRM heb je de juiste tool om je klant écht te leren kennen. Je beschikt, afhankelijk van je noden, over modules voor verkoop, marketing en de klantendienst. Meer info

Kies het juiste ERP CRM dankzij de expertise van Evato

Ons team van CRM- en ERP-experten zet je op weg naar de juiste CRM-bedrijfssoftware.

Neem hier contact op.