De praktische
uitwisseling tussen CRM en andere bedrijfsprocessen wordt vaak gerealiseerd
door de koppeling met een ERP-systeem. Het voordeel van deze modulariteit: alle
informatie over je klanten kan je centraal beheren, bewaren en integreren.
Wat is ERP en CRM?
ERP en CRM vertonen veel overeenkomsten (ze dragen beide bij aan een efficiënte
organisatie, het delen van informatie, inzicht geven in rapporten, … ), maar ze
dienen een verschillend doel.
ERP betekent Enterprise Resource Planning. Een ERP-systeem is
het kloppend hart van je organisatie. ERP-software brengt belangrijke
bedrijfsinformatie en bedrijfsprocessen van verschillende afdelingen samen.
CRM staat voor Customer Relationship Management. Met een CRM-systeem kun je alle relaties en contacten
van jouw organisatie (klanten, leveranciers of collega’s) optimaal beheren en
organiseren.
Goede
CRM-software is meer dan alleen klantbeheer, want dit kan je ook gebruiken voor
het beheer van marketing- en salesopportuniteiten zoals forecasting en
integratie met je administratie en klantenservice. CRM is een extra tool voor
verkopers om bestaande klanten te binden (Customer for Life) en nieuwe
klanten te werven. Met een CRM kunnen salesmedewerkers bepaalde acties
uitvoeren zoals het opvolgen van informatie-aanvragen of het actief en
persoonlijk benaderen van potentiële klanten.
CRM of ERP: een
losstaand CRM-systeem of een geïntegreerd ERP-systeem?
Ga
je voor een losstaand of geïntegreerd systeem? Als je je CRM automatiseert
binnen een ERP, wordt je relatiebeheer compleet geïntegreerd in het systeem. Zo
kun je verbindingen maken met andere afdelingen. De financiële of
administratieve afdeling kan bijvoorbeeld zien welke afspraken zijn gemaakt met
leveranciers en heeft meteen de juiste klantgegevens voor het versturen van de
factuur.
Welke
voordelen bieden beide oplossingen? Evato
geeft je het beste advies!