Euro Fresh Foods profiteert van een vlot voorraadbeheer & meer dankzij Odoo ERP-systeem
Ontdek deze case
DRD, groothandel in hygiëneproducten, opende een gloednieuwe online shop. Softwarepartner Evato zorgde voor de perfecte integratie met het ERP-systeem, zodat DRD de bestellingen nu veel efficiënter kan opvolgen. De automatisering zal de productiviteit verhogen en is een pak gebruiksvriendelijker voor DRD en voor de klanten.
Steeds meer klanten willen de mogelijkheid om online te bestellen. Ze willen vooral dat het snel en gemakkelijk gaat.
"Onze horecaklanten kunnen nu bijvoorbeeld vlug iets bestellen via de gsm. Ook instellingen en scholen zijn klant bij ons, en zij werken zelf meer en meer digitaal. Het gaat bij onze klanten meestal om steeds dezelfde producten die ze heel dringend nodig hebben. Een zo vlot mogelijke bestelprocedure en snelle levering zijn dus erg belangrijk. Dankzij de webshop en de integratie met ons ERP-systeem kunnen we die snelheid zeker opdrijven.”
DRD gebruikte al jaren het ERP-pakket Sage DBFACT en kreeg daarvoor ondersteuning van ERP-specialist Evato. Tegelijk met de migratie van Sage DBFACT naar de opvolger Sage 100Cloud bouwde Evato ook de nieuwe webshop van DRD, en koppelde die met het ERP-systeem.
Johan De Rooster: “Al onze financiële processen verlopen via ons ERP-systeem. Offertes, bestelbonnen, leverbonnen en facturen worden ook allemaal centraal in het systeem bewaard, zodat iedereen over dezelfde, correcte informatie beschikt. We hebben in het Sage-platform bovendien een mooi overzicht van de aankoophistoriek per klant.”
De automatisering van de bedrijfsprocessen leverde al langer een grote productiviteitswinst, maar daar komt nu nog de webshop bij. “Het is voor ons een compleet nieuw verkoopkanaal”, zegt Johan De Rooster. “Door de koppeling met het ERP-systeem en het voorraadbeheer zullen we extra snel kunnen werken. Als een klant via de webshop bestelt, komen die bestellingen direct in ons systeem terecht waar we ze meteen kunnen opvolgen. Het risico op vergissingen is ook veel kleiner aangezien we geen informatie manueel moeten overtypen.”
DRD telt twee vestigingen en 12 werknemers maar heeft geen fysieke winkels. De onderneming heeft dus alle baat bij een goed beheerde voorraad en perfect geolied achterliggend systeem. De klanten bestelden vroeger alleen via e-mail, telefoon, fax en zelfs WhatsApp. “Ze kunnen nog altijd kiezen op welke manier ze hun bestelling doorgeven,” verduidelijkt Johan De Rooster, “maar we zorgen er in ieder geval voor dat het via de website zeer eenvoudig gaat.”
Elke klant krijgt op basis van zijn account zijn eigen selectie van producten in de webshop te zien. “Zo kan de klant sneller de juiste producten bestellen. Om de overgang naar het online bestellen te stimuleren en ondersteunen, zal een vertegenwoordiger van DRD bij elke klant langsgaan om alles uit te leggen en te bespreken welke producten bij zijn ‘favorieten’ moeten zitten. Op die manier willen we blijven zorgen voor een zo persoonlijk mogelijke benadering van onze klanten, ook al verlopen de contacten via de webshop.”
Evato begeleidde DRD bij het uittekenen en uitbouwen van de nieuwe webshop. “We waren al erg tevreden over hun ERP-ondersteuning dus die samenwerking voor e-commerce lag voor de hand”, zegt Johan De Rooster. “Het klikte jaren geleden al meteen bij ons eerste contact. Ook voor de webshop hebben ze eerst heel uitgebreid met ons meegedacht over onze wensen en mogelijkheden. Ze hebben alles op maat gebouwd en ze hebben ook een opleiding gegeven aan onze gebruikers. We kunnen nu zelf instaan voor kleine aanpassingen of toevoegingen. De samenwerking verloopt nog altijd heel goed. We hebben bij Evato twee vaste contactpersonen die we rechtstreeks kunnen bereiken. Dat is heel handig – je komt als klant niet terecht bij een anoniem callcenter en daar ben ik heel blij om. Eigenlijk vind ik bij Evato de directe en klantgerichte aanpak waar ik zelf ook voor sta.”
Ontdek deze case
Ontdek deze case
Ontdek deze case