DRD verkoopt sneller en efficiënter via een webshop gekoppeld aan ERP

DRD, groothandel in hygiëneproducten, opende een gloednieuwe online shop. Softwarepartner Evato zorgde voor de perfecte integratie met het ERP-systeem, zodat DRD de bestellingen nu veel efficiënter kan opvolgen. De automatisering zal de productiviteit verhogen en is een pak gebruiksvriendelijker voor DRD en voor de klanten.

ERP oplossing

Steeds meer klanten willen de mogelijkheid om online te bestellen. Ze willen vooral dat het snel en gemakkelijk gaat.

"Onze horecaklanten kunnen nu bijvoorbeeld vlug iets bestellen via de gsm. Ook instellingen en scholen zijn klant bij ons, en zij werken zelf meer en meer digitaal. Het gaat bij onze klanten meestal om steeds dezelfde producten die ze heel dringend nodig hebben. Een zo vlot mogelijke bestelprocedure en snelle levering zijn dus erg belangrijk. Dankzij de webshop en de integratie met ons ERP-systeem kunnen we die snelheid zeker opdrijven.”

ERP-migratie, webshop en integratie

DRD gebruikte al jaren het ERP-pakket Sage DBFACT en kreeg daarvoor ondersteuning van ERP-specialist Evato. Tegelijk met de migratie van Sage DBFACT naar de opvolger Sage 100Cloud bouwde Evato ook de nieuwe webshop van DRD, en koppelde die met het ERP-systeem.

Johan De Rooster: “Al onze financiële processen verlopen via ons ERP-systeem. Offertes, bestelbonnen, leverbonnen en facturen worden ook allemaal centraal in het systeem bewaard, zodat iedereen over dezelfde, correcte informatie beschikt. We hebben in het Sage-platform bovendien een mooi overzicht van de aankoophistoriek per klant.”

Een nieuw verkoopkanaal

De automatisering van de bedrijfsprocessen leverde al langer een grote productiviteitswinst, maar daar komt nu nog de webshop bij. “Het is voor ons een compleet nieuw verkoopkanaal”, zegt Johan De Rooster. “Door de koppeling met het ERP-systeem en het voorraadbeheer zullen we extra snel kunnen werken. Als een klant via de webshop bestelt, komen die bestellingen direct in ons systeem terecht waar we ze meteen kunnen opvolgen. Het risico op vergissingen is ook veel kleiner aangezien we geen informatie manueel moeten overtypen.”

Gebruiksgemak staat voorop

DRD telt twee vestigingen en 12 werknemers maar heeft geen fysieke winkels. De onderneming heeft dus alle baat bij een goed beheerde voorraad en perfect geolied achterliggend systeem. De klanten bestelden vroeger alleen via e-mail, telefoon, fax en zelfs WhatsApp. “Ze kunnen nog altijd kiezen op welke manier ze hun bestelling doorgeven,” verduidelijkt Johan De Rooster, “maar we zorgen er in ieder geval voor dat het via de website zeer eenvoudig gaat.”

Elke klant krijgt op basis van zijn account zijn eigen selectie van producten in de webshop te zien. “Zo kan de klant sneller de juiste producten bestellen. Om de overgang naar het online bestellen te stimuleren en ondersteunen, zal een vertegenwoordiger van DRD bij elke klant langsgaan om alles uit te leggen en te bespreken welke producten bij zijn ‘favorieten’ moeten zitten. Op die manier willen we blijven zorgen voor een zo persoonlijk mogelijke benadering van onze klanten, ook al verlopen de contacten via de webshop.”

Altijd een rechtstreeks aanspreekpunt

Evato begeleidde DRD bij het uittekenen en uitbouwen van de nieuwe webshop. “We waren al erg tevreden over hun ERP-ondersteuning dus die samenwerking voor e-commerce lag voor de hand”, zegt Johan De Rooster. “Het klikte jaren geleden al meteen bij ons eerste contact. Ook voor de webshop hebben ze eerst heel uitgebreid met ons meegedacht over onze wensen en mogelijkheden. Ze hebben alles op maat gebouwd en ze hebben ook een opleiding gegeven aan onze gebruikers. We kunnen nu zelf instaan voor kleine aanpassingen of toevoegingen. De samenwerking verloopt nog altijd heel goed. We hebben bij Evato twee vaste contactpersonen die we rechtstreeks kunnen bereiken. Dat is heel handig – je komt als klant niet terecht bij een anoniem callcenter en daar ben ik heel blij om. Eigenlijk vind ik bij Evato de directe en klantgerichte aanpak waar ik zelf ook voor sta.”

www.drd.be

Tags

  • eCommerce
  • Webshop

Interesseert je misschien ook

Euro Fresh Foods profiteert van een vlot voorraadbeheer & meer dankzij Odoo ERP-systeem
eCommerce Webshop
Euro Fresh Foods profiteert van een vlot voorraadbeheer & meer dankzij Odoo ERP-systeem
Yoghurt, iced coffees, mozzarella, … zuivelproducten die extra hygiëne en behandeling vereisen. En goederen die bijgevolg een aangepast stockbeheer vergen. Dit weten ze maar al te goed bij voedingsdistributeur Euro Fresh Foods. Het bedrijf maakte een flink groeitraject door, maar werkte nog grotendeels met zelfgemaakte softwaretools. Een nieuw order-, voorraadbeheer-, CRM- en boekhoudsysteem waren broodnodig. Enter: een volledig geïntegreerd Odoo-pakket, uiteraar d met de hulp van Evato.

Ontdek deze case

Zaakvoerder Herwig Mariën
eCommerce Webshop
Efficiëntie ten top voor Wet-Nap Europe dankzij de eenvoud van Odoo
Wat als je ERP-systeem niet meer ondersteund wordt? ‘Europa's n°1 leverancier van cleaning wipes’ Wet-Nap Europe kreeg ermee te maken. Maar toen de stekker uit hun ERP-systeem Sage DBFACT werd getrokken, was dat eigenlijk geen probleem - eerder een kans om verder te digitaliseren. Ze kozen voor de modulaire Odoo software als vervanger. Daar plukken ze sinds 1 januari 2023 de vruchten van.

Ontdek deze case

man achter laptop aan zijn bureau
eCommerce Webshop
Safety And Spray Technics wint heel wat tijd dankzij Odoo
Digitaliseren zodat je klaar bent voor de toekomst - het is voor elk bedrijf een prioriteit. Zo ook voor Safety and Spray Technics in Heverlee. Het bedrijf verzorgt allerlei soorten wegmarkeringen, signalisatie en veiligheidsattributen zoals anti slip-tape, aanrijbeveiliging en veiligheidsspiegels. Onlangs begonnen ze met een eigen webshop, maar ondervonden ze hinder van hun verouderde ERP-systeem. Safety And Spray Technics wil klaar zijn voor de toekomst en daarom integreerde Evato op enkele maanden een Odoo ERP-systeem op maat.

Ontdek deze case