Het succesverhaal van Electromania, met de ruggensteun van Evato

In 2005 al zag Maarten De Cauwer vanuit zijn commerciële job in een multinational het succes van online verkoop van elektronica opwellen. Vooral in de buurlanden dan, nog niet meteen in België. Hierdoor besloot hij als hobby zelf een elektrozaak op te starten, met de focus op online verkoop. Vandaag is Electromania één van de grootste onafhankelijke internetwinkels van België mét toonzaal. Hun website krijgt maandelijks 80.000 unieke bezoekers over de virtuele vloer.

Electromania

Een professioneel en flexibel ERP-systeem met integratie van e-commerce

Groeiend bedrijf, groeiende software

“De kleine winkel werd na enkele jaren ingeruild voor een ruime toonzaal met daaraan een groot magazijn gekoppeld,” vertelt Maarten De Cauwer. “De grotere ‘bakstenen winkel’ was zowel een noodzakelijk kwaad als een doelbewuste keuze. Mensen kopen bij ons heel veel zogeheten ‘witgoed’: wasmachines, koelkasten en dergelijke. De gemiddelde verkoopwaarde daarvan ligt rond de 700 euro. Destijds waren veel mensen nog wat meewarig om een dergelijk bedrag online uit te geven, zonder dat ze dat toestel even in levenden lijve hadden kunnen zien en voelen. Een tweede reden voor de oprichting van het filiaal was om bepaalde high-end merken te mogen verkopen.”

Professioneel ERP-systeem

“We werken al jaren met Sage DBFACT, na een lange beginperiode waarin we ons behielpen met ellenlange excellijsten. Op een gegeven moment groeide de toevloed aan ingekochte goederen, verkochte producten, bestellingen en facturen ons boven het hoofd. We hadden absoluut een professioneel ERP-systeem nodig.

We hebben toen alle aanbieders met elkaar vergeleken. Evato werd ons aangeraden door een aantal partijen en wordt door Sage zelf gemarkeerd als partner met Gold Status.”

Bestellingen rechtstreeks doorsturen naar de leverancier

“Na de implementatie van DBFACT hebben we nog heel veel zaken bijgeprogrammeerd, zoals de koppeling met de leveranciers voor dropshipping. Daardoor hoeven we zelf niet meer alles op stock te hebben, maar sturen we bestellingen rechtstreeks door naar de leverancier en verzenden zij meteen naar de klant. Ook de koppeling met de transportfirma is daarbij heel belangrijk: bij iedere bestelling wordt de transportopdracht automatisch mee ingepland.”

Maarten De Cauwer

Koppeling met e-commerce

“De evolutie van internetverkoop met zijn stijgende omzetten, professionalisering, verwachtingen van klanten en leveranciers, … stelden ons voor een aantal vraagstukken. Voor een kleine winkel was onze omzet vrij groot, tegenover een grote online speler was het nog wat weinig. Waar wilden we precies met onze business naartoe?”

“Op dat ogenblik besloten we om met meerdere kleinere Belgische partners samen in zee te gaan. Het shoppingcenter Molecule in Vichte was vragende partij voor een samenwerking. Ook zij voelden de nood aan een online winkel én ze hebben een gigantisch aanbod. Enkel de knowhow voor e-commerce ontbrak. We sloegen de handen in elkaar en na een succesvolle koppeling door Evato, konden we na enkele maanden op Bol.com beginnen verkopen.”

HIVE zorgt voor communicatie met andere systemen

“Al van voor onze overname gaf Molecule de voorkeur aan een ander ERP-systeem. Dat was geen probleem voor Evato: zij implementeerden HIVE, die voor een naadloze communicatie tussen beide systemen zorgt zonder dat alle koppelingen opnieuw moeten ontwikkeld worden. HIVE functioneert als een soort doorgeefluik waar je probleemloos andere software kan invoeren of tussenuit halen. Dat maakt ons bedrijf helemaal future-proof: we zijn voorbereid op eender welke wijziging – ook het wegvallen van Sage DBFACT op termijn.”

Productverrijking dankzij Akeneo software

“We maken ook gebruik van Akeneo voor onze productverrijking. Die software staat tussen het ERP en de webshop en maakt dat we alle nodige informatie over de producten ter beschikking kunnen stellen. Het koppelt externe bronnen waardoor je eenvoudig productinformatie en foto’s kan weergeven, zonder dat je manueel iets moet invoeren. Dat is niet enkel handig voor de klant, maar ook voor de transportbedrijven die er de afmetingen en het gewicht uit kunnen extraheren.

Zeker voor een aanbod als dat van Molecule, met maar liefst 400.000 verschillende artikelen, is dergelijke software een absolute noodzaak. Het is onbegonnen werk om voor ieder product die informatie handmatig te gaan verzamelen. “

Evato als partner door de jaren heen

“Omdat we intussen al zoveel jaren samenwerken, kennen we de ploeg van Evato erg goed. We weten dat we op hen kunnen rekenen, zowel bij uitbreiding als eventuele vragen. Wanneer we ergens een onregelmatigheid opmerken wordt dat snel opgenomen.

Onze samenwerking verloopt natuurlijk altijd in waves: bij de opstart en implementatie van een nieuw programma of software hebben we elkaar veel nodig, om elkaar daarna een hele tijd niet te horen. Wat we ook bijzonder aan hen appreciëren, is dat ze ervoor zorgen dat je heel veel zélf kan oplossen. Dat is voor hen én onszelf enorm tijdbesparend en ook erg efficiënt.”

Lees hier onze klantenverhalen.


Advies nodig?

Wil jij ook een all-in-one oplossing die jouw bedrijfssoftware integreert? Neem dan zeker contact op met ons.

Interesseert je misschien ook

Bart Rogiers en Nathalie Van Den Berge van Châteaux Vini
Een perfect gerijpt ERP-systeem voor Châteaux Vini dankzij Sage 100!
Grote plannen voor de toekomst – bij groot- en detailhandelaar in wijnen en geestrijke dranken Châteaux Vini weten ze wat ze willen: groeien. En dan bedoelen ze niet noodzakelijk qua werknemersaantal of qua panden. Maar wél in hun manier van werken. Makkelijker werken, meer gestroomlijnde processen en klaar zijn voor de toekomst - de kerngedachten die ze hadden bij het kiezen voor een aangepast ERP-systeem. Evato hielp hen aan een Sage 100 & Sage BOB-systeem op maat.

Ontdek deze case

Geert Hofmans van Inter-Minerals
Hoe Inter-Minerals een totaalinzicht in hun logistieke flow kreeg
Inter-Minerals, dat is een onafhankelijk familiebedrijf pur sang. Sinds 1952 is de onderneming actief in de import en export van granulaten, voornamelijk voor de betonindustrie. Door de focus op deze niche groeide ze in de loop der jaren uit tot een bedrijf met 8 gedreven collega’s, waarmee ze meer dan 25 landen wereldwijd bedienen. Van België tot helemaal in Zuid-Korea. Hun granulaten vind je terug in een aantal van ‘s werelds grootste gebouwen en dat allemaal met België als epicentrum.

Ontdek deze case